USDA: لبنیات اروپا در انتهای دسامبر ۲۰۲۱

گزارش ۵۱ – مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱

تولید شیر در برخی از کشورهای اصلی تولید کننده شیر در اروپا غربی، در سراسر سال ۲۰۲۱، کاهش یافته است. برخی از تحلیلگران آلمانی باور دارند تولید شیر برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، کاهش یافته است. فرآوران لبنیات در فرانسه نیز از تولید در انتهای سال ۲۰۲۱ نیز ناراضی هستند.

یک جنبه عجیب این موضوع اینست که افزایش قیمت شیر تولید شده در آلمان، همچنان منجر به تولید کمتر می گردد. عوامل مختلفی در این موضوع نقش دارند. رشد مراتع مناسب بوده ولی کیفیت آنها کاهش یافته. هزینه های مختلف مانند انرژی و کود افزایش یافته. سران اتحادیه اروپا درتلاشند تا استفاده از کودهای شیمیایی را کاهش دهند که احتمالا این عمل موجب کاهش تولید شیر خواهد شد. حتی به گفته منابع، این موضوع از قبل تاثیر خود را برا روی بازار گذاشته است. قیمت کود شیمیایی در آلمان و فرانسه افزایش بسیاری داشته. افزایش قیمت کود منجر به کاهش استفاده از آن شده. این موضوع، به عقیده مسئولین لبنی کشورهای اروپای غربی، یکی از عوامل کاهش تولید شیر بوده است.

تغییر در ساختار نیز مشاهده شده. در طول سال، تعداد گاوها و همینطور مزارع کاهش یافته. تعداد گاوها در گله های کوچکتر، بیشتر از گله های بزرگتر کاهش یافته. ولی حتی گله های بزرگتر نیز تعدادی گاو از دست داده اند.

پنیر نقطه روشنی در تولید لبنیات اروپای غربی است. تولید، فروش و مصرف پنیر شرایط مناسبی داشته. حتی با وجود تولید شیر نا امید کننده ، انتظار می رود سال آینده رکورد تولید پنیر را جا به جا کند. هدف بسیاری از مدیران کارخانه های تولید پنیرشکستن رکورد سال ۲۰۲۱ تولید پنیر است.

نگاهی بر شرق:

این هفته اتحادیه لبنیات اروپا گزارش داد بلاروس در واردات برخی از محصولات کشاورزی از اتحادیه اروپا، نروژ،  آمریکا و برخی از کشورهای دیگر را برای شش ماه ممنوع کرده است.  این قانون از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ عملی می شود. گفته شده این قانون در پاسخ به تحریم ها وضع شده. اعلامیه هفت صفحه ای به زبان روسی توسط اتحادیه وضع شده و شامل چندین محصول لبنی نیز هست.