USDA : اخبار لبنیات اروپا در ابتدای ژانویه ۲۰۲۲

گزارش ۱ – مورخ ۶ ژانویه ۲۰۲۲

با آغاز سال ۲۰۲۲، پیش بینی تحلیلگران لبنی اروپا غربی به این ترتیب است: بازار لبنیات مستحکم، چالش هایی در رابطه با تولید و انتقال محصولات لبنی به دلیل کمبود نیروی کار،عدم قطعیت ناشی از کووید و فشارهای ناشی از قیمت. به طور خلاصه، شرایط مشابه با سال ۲۰۲۱ است. انتظار می رود تولید شیر سال ۲۰۲۲ کمتر از حد مطلوب باشد. باید در مورد تخصیص شیر موجود به مواد لبنی، تصمیم هایی گرفته شود. در حال حاضر تولید پنیر بیشترین اولویت را دارد.

تحلیلگران لبنی آلمان پیشنهاد کرده اند، حتی با وجود تغییرات اخیر در دولت، بعد از آخرین ائتلاف دولتی، در کوتاه مدت تغییرات قابل توجهی در سیاست های مربوط به کشاورزی اتفاق نمی افتد. دولت ائتلافی جدید مسئولی از بخش سبز را به عنوان وزیر کشاورزی انتخاب کرده است. با این حال بخش کشاورزی، به طور مثال در مقایسه با ساخت اتومبیل و کامیون، تمرکز اصلی آلمان نیست.

به همین ترتیب، بزرگترین تولید کننده لبنیات در اروپای غربی، خط سیری مشابه سال گذشته دارد. در سطح اروپا تلاش های گسترده ای در جهت کاهش انتشار کربن وجود دارد، و این موضوع باعث شده برخی از کشورها در صدد کم کردن تعداد گاوها برآیند؛ آلمان در چند سال اخیر متوجه کاهش تعداد گاوها به دلایل دیگری شده است. بنابراین اقدامات دولتی در جهت کنترل تعداد گاوها در نزدیک مدت وجود ندارد.

با اتمام سال ۲۰۲۱، بسیاری از قراردادهای پنیر در اتحادیه اروپا نیز پایان یافت. قراردادهای جدید در مجموع با قیمت گذاری بالاتری در حال آغاز هستند. فرآوران قیمت بیشتری مطالبه کرده که درآمد بالاتری به همراه دارد. افزایش موجودی پنیر در ماه های آینده احتمال کمی دارد.

نگاهی بر شرق:

لهستان همچنان پیشرو تولید شیر در اروپا شرقی است. مشابه اروپای غربی، در شرق هم تولید پنیر در اولویت قرار دارد.  تقاضای داخلی پنیر، بازار صادرات را محدود کرده است.

اطلاعاتی بر اساس منابع ثانویه:

تولید شیر اروپا غربی از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به این بازه در سال ۲۰۲۰، ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

تولید شیر انگلستان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به این بازه در سال ۲۰۲۰، ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

تولید پنیر اروپا غربی از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به این بازه در سال ۲۰۲۰، ۱.۹ درصد افزایش یافته. در میان محصولات اصلی لبنی، پنیر تنها محصولی است که افزایش تولید داشته، به جز خامه، که تولید آن نیز افزایش یافته است.

صاردات پنیر اتحادیه اروپا از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش داشته. بیشترین حجم صادرات متعلق به انگلستان و سپس ایالات متحده و ژاپن بوده است.

تولید پنیر انگلستان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ برابر با این بازه در سال گذشته بوده است.

صاردات شیر فله اتحادیه اروپا از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱، که تقریبا تمامی آن به ایرلند صادر شده، ۱.۳ نسبت به این بازه در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته. واردات شیر فله از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۲.۱ درصد افزایش یافته است. بیشترین حجم واردات بیشتر از ایرلند، آلمان و سپس سوئد است. ایالات متحده نیز صادرکننده اصلی شیر فله است.

صادرات پنیر انگلستان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به این بازه در سال گذشته ۲۰.۲ درصد کاهش داشته داشته. بیشترین حجم صادرات متعلق به ایرلند، سپس بلژیک و بعد فرانسه است. واردات پنیر انگلستان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به این بازه در سال ۲۰۲۰، ۱۸.۲ درصد کاهش داشته. بیشترین حجم واردات از ایرلند، فرانسه و دانمارک یوده. انگلستان وارد کننده اصلی پنیر به شمار می رود.

تولید شیر در لهستان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱، ۰.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تولید کره در این بازه ۵.۲- درصد بوده. تولید پنیر رکورد افزایش تولید در محصولات لبنی را زده و ۳.۰ درصد افزایش یافته است. در میان پودرها، شیرخشک کامل ۲.۸+ درصد و شیرخشک کم چرب ۶.۶- درصد تولید شده است.