USDA: اخبار لبنیات اروپا در انتهای نوامبر ۲۰۲۱

گزارش ۴۷ – مورخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱

نگاهی بر غرب:

تولید شیر فصلی کم در کشورهای اصلی تولید کننده اروپا غربی یک عامل اصلی در شرایط فعلی بازار به حساب می آید. با این حال، در آلمان و فرانسه، مهمترین کشورهای تولیدکننده اروپای غربی، تولید شیر کمتر از این زمان در سال گذشته است. این موضوع باعث شده شیر کمتری در کارخانه ها به تولید شیرخشک کم چرب و شیرخشک کامل اختصاص یابد. نیاز به شیر مابع در ارپای غربی پاسخ داده شده و شیر به اندازه ای هست که بازار کره را متعادل نگاه دارد.

انتظار می رود روند کاهشی تولید شیر در چند هفته آینده تغییر یابد. با این وجود افزایش تولید مورد انتظار کندتر از آنیست که در تفاوت جدی در شیر موجود ایجاد کند. اقدامات اخیر دولت در رابطه با اعمال محدودیت ها در فضای عمومی، تقاشای لبنیات در آینده نزدیک مدت را با عدم قطعیت مولجه کرده است. عدم قطعیت مذکور تغییر در تقاضا از رستوران ها به خانه است.

بازار پنیر بسیار محدود است. تولید برنامه ریزی شده در مابقی سال ۲۰۲۱ از قبل فروخته شده. خریدارانی که به دنبال پنیر هستند، اگر بتوانند پنیر پیدا کنند، از طریق دلالان است. فرآوران در برخی از مناطق ارسال سفارشات به خریداران را کندترکرده اند. گزارشهای از برخی از خریداران ثابت رسیده که برای خرید پنیر اضافه به مشکل برخورده اند، چرا که شیر مازادی وجود ندارد. حتی ذخایر پنیرهای قدیمی تر نیز تا حدی کاهش یافته اند که استفاده از این ذخایر برای نیازهای کوتاه مدت با احتیاط انجام می گردد. پاسخگویی به نیاز و قراردادهای داخل اروپا اولویت اصلی است. مشتریان صادراتی کنار گذاشته شده و نیر همچنان کالایی سودآور برای فراوران لبنی است.

هفته گذشته مشاوران مزارع اروپا با هم ملاقات داشتند. وزیران کشاورزی از جانبکشورهای عضو اتحادیه چشم انداز خود در رابطه با مسائل کشاورزی مطرح کرده اند. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ تولید شیر اروپا ۰.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ باشد.

نگاهی بر شرق:

تولید شیر اروپای شرقی در حال کاهش فصلی است. به طور معمول، لهستان پیشرو تولید لبنات در این ناحیه است. لهستان در سالهای اخیر بر ثبت برند و هویت لهستانی در سهم واردات لبنیات از اروپا به چین تمرکز شدیدی داشته،  و نگرانی هایی در مورد تلاش برای حفظ جایگاه خود به عنوان عرضه کننده ای قابل اعتماد وجود دارد. چرا که تولید در سال ۲۰۲۱ کمتر از حدی است که لهستان به آن امید داشته است.